Tuesday, May 10, 2011

Aku, Takdir dan Hidup

satu hari aku ternampak seorang kanak2 lelaki.. bermain dengan riang ria dia sebatang jalan.. dari jauh sebuah bas sedang menuyusur jalan yang sama... Aku tau.. Kalau aku x cuba halang bas tu.. Pasti kanak2 tu xkan selamat... Aku menjerit... melambai2 sambil berlari.. Aku rasakan kanak2 lelaki itu terlalu jauh untuk dicapai.. Tapi aku tetap berusaha... berlari sekuat hati.. Menjerit hingga hilang suara... Melambai pada bas bagai nak gila.. dengan harapan bas itu akan berhenti...

Tapi anggapan aku menjadi nyata... Kanak2 itu digilis bas.. Hati aku sangat sayu... Menangis air mata darah dan meraung... Aku meratap pilu... Aku merayu pada tuhan.. jadikan ini semua satu mimpi.. Aku berdoa.. Aku sujud di bumi.. Aku tak sanggup tengok semua ni..


Tiba2 aku terjaga.. Bersyukur sepenuh hati.. Hati aku dengan cepat beristighfar.. Mimpi mainan tidur yang sangat dsyat..

Tapi mungkin mimpi beralamat.. Aku andaikan kanak2 lelaki itu hidup.. Bas itu takdir.. Dan yang melihat itu aku.. Takdir yang telah ditetapkan pasti akan berlaku.. Hidup pasti tak dapat lari.. Walau macam mana aku cuba ubah laluan takdir.. Ia akan tetap berlaku... Walau aku berusaha untuk mengelak sesuatu yang buruk menimpa hidup.. Pasti akan berlaku jika itu takdirnya.. Yang tinggal hanya doa.. Meratap dan merayu pada tuhan.. Agar segalanya akan menjadi baik.. Dan Tuhan Maha Pemurah dan Penyayang.. Berubah dari rasa nyata menjadi mimpi.. Sebagai peluang kedua.. Untuk aku menjadi lebih kuat dan tabah... Tq Allah 4 everything... Aku manusia lalai.. Aku mintak maaf.. Harap2 Doa aku diterimaNya.. Amin..

4 comments:

i am S!L4H.. said...

ha? seramnye mcm tuuuu...
berdoa la byk2 en perghh. satu2 nye yg mampu mengubah..

En.Perghh said...

Huhuhu.. Orang pertama yang komen n bukak blog sye.. Terharu sungguh tengok S!L4H ni... Huhuhuu.. Tu sbgai pengajaran n pedoman je.. =)

i am S!L4H.. said...

yeke? hee sy nmpk kt dashboard td terus laju2 dtg. kt list pon name dh dok paling atas. lame btolll nk tggu die update. g mane ni en perghhh?
rindu tahuuu. kehkeh =p

ye. jadikan pedoman & pengajaran
=)

En.Perghh said...

silah mmg da bom r... anugerah xde.. xreti buat.. tapi saya anugerahkan penghargaan dan sejuta senyuman kpada silah.. =P bz kje plus susa nak on9.. sori aa yea... =)

Sila rate post ini!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...