Friday, January 7, 2011

Fikir2kan saje... Tudung, Ditegur dan Masyarakat..

Aku dapat idea nak buat n3 lepas baca n3 apek poyo .. Rumusan n3 tu pasal ada blogger menengahkan isu pakai tudung.. Tudung yang menjengkelkan... Tu je rumusan aku... style x? Kalau aku nak terang sume bek aku copy paste je n3 tuu kan... Aku akui mmg ade gaya tudung yang xsedap mata memandang...Tapi bukan semuanya menjengkelkan... Ade yang da tengok rasa nak tengok lagi... Pastu nak amek gamba nak tatap sbb tudung dia cantik n sedap mata memandang... Tudung untuk tujuan asalnya adalah untuk tutup aurat.. Tapi skarang ni da lebih kepada 'pesen'.. Ada perkara yang patut dipesenkan n ada yang x... Korang pompuan ni xtau ke yang korang cute bila pakai tudung?? Meh biar aku jadi org 1st gitau... 
KORANG CUTE LAAA WEYHH BILA PAKAI TUDUNG ELOK2!! Ok??
Tak dinafikan yang pakai tudung tu hak wanita.. Tapi kalau da kahwin tu da bukan hak wanita da... Jadi hak suami plak... Bila pakai tudung tu biar la kene ngan tujuan... tutup aurat iaitu rambut n leher... Jangan laa pakai tudung tapi just untuk rambut..Kadang2 ade yang tudung berbunga penuh da macam org africa da gayanye.. Penuh bunga bagai... Pastu fesyen yg best skang ni... Lilitan2 cinta...Yeaa akak2 adik2 makcik2... Mmg cantik korang pakai tudung lilit2... Pusing tang ni... tang tu... Selit sane... terik kat sni... Tadaa... Jadi cun... Cun kalau sume bertutup... Tapi kalau x??Kalau leher tutup yang len pulak tutup... Berpakaian seperti berbogel bak kata orang... Xnak sentuh banyak2.. Faham2 sendiri je... Tutup suda pasal tudung... Masuk bab yang menegur..

Kadang2 tu bila nak tegur segan... Tegur dalam hati je... Xpun tegur dengan apa cara yang ada... Pakai papan tanda ke... Pakai bahasa isyarat ke.. Pakai blog ke... Cam aku tgh buat ni ha...
Yang menegur tu niatnye bagus... Semoga yang terasa tu tau ape yang dorang tgh buat.... Tapi jangan lebih2 plak... Tegur tu biar niat betul n bahasa serta cara yng digunakan tu betul... Jangan main libas je sesuka ati... Kena libas t baru tau... Habluminallah(hubungan dengan Allah) jaga tapi Habluminannas(manusia) mana? Salah dengan Allah boleh kita mintak maaf kat mana2... Salah ngan manusia korang kene mintak maap ngan org tu sendirik tau dak?? Kalau x t sangkut korang waktu hari pembalasan t... Sape nak?? Sape angkat tangan o volunteer diri sindrik tu mmg mintak pelangkung.. Aku da cuit yang tudung... yang tegur... Haa... double standard...

Masyarakat cukup melantun2 kalau nampak pompuan pakai ketat2... pakai seksaseksi2... Tapi laki kuar pakai sluar pendek@boxer pastu kadang2 xpakai baju... Rilek jek... Xde pun masyarakat nak heboh... Haaa.. Ape cite??? Ada alasan2 yang cambest?? Aku menegur tapi aku tembak dahi sindrik... Ahahaha... Ape2 pun nak cakap.. Masyarakat pun ade gak salahnye bila buat camtuu.. Jadi berat seblah... Mungkin masyarakat slalu memperkatakan pompuan sbb bila laki pakai short je kuar macam xramai je nak pandang... tapi bila pompuan pakai skirt.. Aku pun jeling 2 3 kali... Hakikatnya.. Pompuan terlalu menawan n laki mmg jenis yg payah nak tahan mata... Pastu ade gak pompuan yang jeles badan solid molid camtu n dorang x... Tapi ade jugak yang mmg xsuke ngan pe'el macam tu... Menjolok mata... Xkena dengan nama kat dalam i.c.. Bila mata n hati da sakit mula la mulut n tangan nak mencubit.. Jadi jelas kat sini salah satu sebab masyarakat double standard...

Aku buat n3 yang mencuit sikit2 setiap isu.. Moga cuitan ini tercuit hati2 korang... Pandangan masing2, hati masing2.. So pendapat masing2... Plus... Kubur mmg masing2... Tapi kalau kita tengok n xmenegur atau xmembenci tu da kira kita bawak ke kubur  kita sendirik... so secara xlansung mmg kita ni ade perhubungan la yek... Kalau dilihat secara positif... Kalau pompuan berpesen tudung ni... Mungkin jugak kalau pompuan lain yang xpakai tdung tengok tergerak nak pakai tudung... Kalau masyarakat lebih menitik beratkan pasal pompuan ni maka pompuan akan lebih beringat.. Kalau nak buat sesuatu maka ada balasan... Kalau yang menegur pulak bagusnye dorang ni menegur paling tidak pun da buat pahala... plus bahan utk n3 aku hrini... Sesi cuit mencuit yang pergh berakhir disini... Kongsi kalau nak... tegur kalau perlu... Diam kalau patut... Dengan ini aku nak mintak maaf pada semua orang yang baca... Kot2 kalau aku ada buat salah yang aku xpasan o aku prasan... Jaga perghribadi... wehehehehe...

11 comments:

Mama JnJ said...

saya ada baca tentang itu,baru semalam..
saya suka shawl, yang biasa punya bukan lilit2 aaa hehe..

Anonymous said...

(afee ali)hehe. i pn dh bace n3 psl shawl tu smlm. wuwuwuu. anyway, i like entry ni. ;)

tp, i pn suke pakai shawl. huhu mcm mane ni? ;p

Cik Su said...

cik su pun tegur dalam hati jer.. tak berani nak tegur betul.. tkut nnti ade yang makan hati

En.Perghh said...

MamaJnJ-Xpe la mamaJnj... Tujuannye utk tutup rambut n leher... s long s bertepatan ngan tujuan kire ok la kan...
Afee-sejak bile pakai anonymous ni?? huhuhuh.. pakai aje.. janji x keterlaluan... Pergh pn ske tgk org pakai shawl...
Cik Su-Makan hati xpe... kang kite plak makan kaki cik Su oi.. Kita buat cara melayu... Cara makan dalam punye... Huuhuhuh..

sharifah zulaikha said...

erm.. trase la jugak sket.. hehe bgus ar ko.. i like..! hee

myhatiku said...

mekasih en pergh..like2..=)

amalina rashid said...

kadang2 kalau nak tegur. baik kita cakap direct je, dari nak bermadah kan? sebab takut orang tuh jenis yg blur2 tuh ha, x faham pulak kang. cuma tegur elok2 and i'm sure they'll take it positively =)

Dea said...

:) salute untuk semua...
Meysha Lestari bilang... 'Masyarakat yang perduli lingkungan adalah Masyarakat yang sadar pada perkembangan moral dan adab kelakuan..'
a question, pls... "Menegur untuk kebaikan dalam Islam, sunnah/wajib hukumnya ya?? dan jika ada penerimaan yang negatif dari yg di tegur(tdk terima) mcam mana?"
Tq....
sukses selalu untuk semua
salam...

penyisir rambut said...

mybe tuan belog bminat ngn entry saya pasal bertdung??
jom terjah....

http://penyisirrambut.blogspot.com/2011/01/bertudung-pon-masalah-ke.html

En.Perghh said...

myhatiku- Same2 sebab baca... =)

Amalina Rashid-Menegur dan bermadah tujuannya sama.. Mana yang faham akan faham... Mana yang tidak... tak apa... Biar org lain yang tegur... harapnye ramai yg faham ler.. sbb kalau nak cakap straight tu cam segan pun ada... Diri sendiri masih bertokak... sibuk tengok kulit org... =) thanks sebab baca n comment.. Semoga semua wanita seperti anda...

Dea-Menegur itu bagi saya selagi masih dalam daya upaya sendiri dan tidak membahayakan diri sendiri maka hukumnya harus.. Ammar Ma'ruf nahi mungkar.. Menyuruh kebaikan, mencegah kemungkaran.. Kalau kita tegur dan baasnya negatif.. kalau berdaya.. teruskan menegur... Kalau tak tahan... Diam Saja... benci dengan hati... =) tq sbb bertanya.. tapi saya jahil.. itu je saya dapat bagitahu..

penyisir rambut-tq... saya sangat berminat...

penyisir rambut said...

owh ye...
saya ade kwn yg cukup pantang ngn laki pkai sua pndek nmpak aurat mereka...
saya tnye,,kenapa ko mnyampah??
sebab nye,,laki punye aurat sgt la sikit yg prlu djage...
tapi tu pon tak mampu kan??
ermmm,,pada saya tak penah dgr pon org kesah ttg aurat laki kan??
so renung2 kan...
dan selamat beramal...

Sila rate post ini!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...