Sunday, December 26, 2010

Kalau resah dengan dugaan.... mungkin ini dpat menenangkan..

Assalamualaikum kengkawan... aku da lame xpost.... aku pun xtau apsal.. aku baru balik dari melepak kt kedai makan.. bincang2 ngan kawan pasal mase depan... terungkit plak pasal kisah2 lama.. kisah2 sedih..kecewa n bagai... bagi yang tengah dilanda dugaan... Bersabar.. n bace ni.. mane tau korang bleh amek iktibar kan.. Kadang2 tu ilham boleh datang dari tempat yang kite xjangkakan.. Mane tau korang punye ilham datang dari sini kan??




Andai anda diuji maka itu tandanya Allah menyayangi kamu
Serius... ni point besar... Ujian itu tandanya Allah sayang kamu... Kalau ade ujian maka mesti ada keputusan... Keputusann yang baik akan menerima ganjaran yang baik n camtu la sbaliknye... Semua benda adalah ujian.. Everything is a test bak kate orang kampung aku... Kaya?? itu pun satu ujian... Kekayaan boleh melalaikan... Miskin?? Miskin boleh menyesatkan kerana dalam keadaan terdesak... Macam2 kite sanggup buat... Sihat?? Pun ujian... Nak tengok sejauh mane kamu gunakan kesihatan untuk beribadat... n macam2 lagi... Pk2 la sindrik...

Setiap perkara ada hikmahnya
Slalu dengar n cakap pada orang... Nasihat yang paling mudah tapi mendalam.. Contohnye kalau korang miskin... Maka korang xboleh nak bangga korang kaya.. Mengurangkan sikap takbur... Kalau korang miskin maka korang xboleh nak membazir duit... Xboleh joli sakan.. Lagi satu contoh... Kalau korang sakit... Korang xboleh nak seronok2 macam mane orang sihat seronok... Sakit mengingatkan kepada mati... Sakit menunjukkan yang korang ni xsempurna.. haa... Hikmah laa tu.. Kalau korang dapat result teruk.. Da tentu la korang sedar yang korang ni bongok.. n maybe korang akan lebih tekun belajar... tpi tu kalau korang pk hikmah2nye la kan??

Allah xpernah menzalimi hamba2-Nya
Kadang2 kite rase macam ujian tu sangat berat... Xsanggup kite nak lalui... Susah sangat nak hadapi.. Tapi da lame2 rase cam boleh pulak... Pastu tengok pulak ade orang yang dilanda ujian yang lagi berat dari kita.. Ade pulak yang tiap2 malam tunggang terbalik beribadat... Berdoa kepada Allah S.W.T tapi xdapat... Da habis ikhlas da doa... tapi xdapat2 gak.. Well my fren... itu ujian untuk kamu... Maybe Allah akan kabulkan permintaan kamu... tapi bukan on the dot laa kan... Maybe jugak Allah xakan kabulkan permintaan kamu.. Sebab ape?? Sebab Dia lebih mengetahui baik dan buruk sesuatu perkara kan?? Plus... Kalau kamu sabar apabila permintaan x dikabulkan... da tentu2 dapat pahala free... Daripada marah n menyesal... Baik korang rilek2 je... Tak ada ujian yang terlalu berat untuk dipikul oleh manusia...

Marah itu mainan syaitan
Mmg sengaja syaitan membakar hati2 korang... Supaya korang kufur nikmat... Supaya korang lupa akan nikmat yang sudah diberi apabila nikmat yang diminta tidak dikabulkan.. Kalau korang pk balik... Ape la sangat permintaan korang mintak tu berbanding dengan apa yang dah diberi... Allah telah memberi nyawa.. Yang mane kalau Allah tak bagi... Korang xakan dapat mintak ape2 pun.. Sebab korang tak ada dalam dunia ni.. Betul??  Marah tu membawa kepada kekufuran... So hati2... Marah ade tempatnye... Ada batasannya...

Dunia hanya sementara
Jangan taksub dengan perkara duniawi.. Jangan 'terlalu' dalam sesuatu perkara...  Bila perasaan taksub timbul maka otak akan mentafsirkan perkara yang kita taksubkan itu betul dan tiada cacat celanye... kan? Yang gebang pun boleh jadi fakta... Yang fakta pun boleh jadi gebang... Da due2 gebang jadinye.. Bila manusia bertuhankan duniawi... maka halal haram takde bezanye...

Bukan takdir
Kalau da bukan rezeki... Da ada dalam tangan boleh terlepas... Tapi kalau da rezeki... Tercampak kat dasar laut pun boleh jumpe.. Stiap perkara itu telah tersurat... Setiap keputusan kamu itu telah ditentukan perjalananya.. Ada perkara yang sudah ditetapkan yang mana walau camne2 pun akan jadi... Ada jugak perkara yang kite kena usaha pun xdapat... Itu maknenye bukan rezeki or bukan takdir kite.. Terima aja..


Sampai sini dulu kengkawan... mate da pergh da ni.. Aku menyampaikan aje.. Bukan nak menunjuk baik... tapi apa salahnye berbuat baik.. Mane yang boleh trime tu amek aje... free.. Mane yang rase salah tu boleh komen... Boleh kita same2 blaja... kan?? thanks 4 reading guys.. kalau rase ini boleh membantu rakan2 diluar sane... sebarkan..

2 comments:

aienz nawawi said...

hey . setuju lolx dgn entry ni
skang org banyak tak sedar dgn nikmat yg ade kan

btw , like this =)

~~su manje~~~ said...

sumanje syukur atas ape yg ada

Sila rate post ini!!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...